Recensie: 2/11 Het Spel Van De Wolf

Tien jaar na de dood van Theo van Gogh brengen scenarioschrijvers Gijs van Westelaken en Theodor Holman een nieuwe kijk op één van Nederlands gevoeligste moorden. In de politieke thriller 2/11 Het Spel Van De Wolf, wordt de nadruk gelegd op de rol van de AIVD ten opzichte van de moord. Hadden zij deze kunnen voorkomen?

Gepubliceerd op Filmpjekijken.com, 25 september 2014

Van Westelaken en Holman, bij leven goed bevriend met Van Gogh, geloven in dit complot en brengen in samenwerking met regisseur Thomas Korthals Altes een film waar lang over gesproken zal worden. Vanaf het eerste moment weet Korthals Altes je midden in 2/11 Het Spel Van De Wolf te slepen. Er wordt een mysterieus gesprek gevoerd door een Amerikaanse CIA-agent waardoor de twijfel of je naar een Internationale film hit zit te kijken niet onwaarschijnlijk is.

Maar dan volgen nationale nieuwsfragmenten die onvergetelijk zijn. Een audiovisuele tijdmachine die je terugbrengt naar een bewolkte dinsdagochtend: 2 november 2004. De dag dat Theo van Gogh door Mohammed Bouyeri werd vermoord in de Amsterdamse Linneausstraat. Ondanks dat deze gebeurtenis niet is nagespeeld, brengt de mededeling kippenvel op je armen.

Vanuit het oogpunt van Ellen Maas, een teamhoofd van de AIVD gespeeld door Susan Visser, worden de werkzaamheden van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst onder de loep genomen. Ellen komt er achter dat er afgeluisterde telefoongesprekken missen die betrekking hebben op de moord. Ze raakt er van overtuigd dat de AIVD de moord had kunnen voorkomen wanneer de dienst beter had opgelet.

Het teamhoofd probeert te achterhalen wat er met de missende gegevens is gebeurd, maar dit wordt niet door iedere collega op prijs gesteld. Met name haar leidinggevende Sybrand van Hulst (Johan Leysen) vindt dit onnodig. “Het belang is altijd het belang van de Staat”, laat Van Hulst aan Maas weten.

Een opmerking die als een rode draad door de film loopt. Dat de ‘waarheid’ in de doofpot wordt gestopt zal bij menig kijker vragen opbrengen. Dit lijkt precies het doel van de makers. Hoe betrouwbaar is de AIVD? De verfilming van het waargebeurde verhaal kan gezien worden als een waarschuwing voor de Nederlandse samenleving. Wat wordt er nog meer voor ons verzwegen?

Hoewel 2/11 Het Spel Van De Wolf wordt neergezet als een thriller, heeft het meer weg van een drama met een documentair tintje. Spannende scènes en monologen ontbreken. Gelukkig zorgt het interessante onderwerp ervoor dat je de film tot de laatste minuut wil uitkijken.