Recensie: Dracula Untold

Voor het eerst na tientallen verfilmingen kunnen we naar het onvertelde verhaal van Vlad III kijken. Van wie zul je misschien denken? Nou, van de bekendste bloedzuiger ter wereld, ook wel Dracula genoemd.

Gepubliceerd op Filmpjekijken.com, 3 oktober 2014

In het jaar 1462 leidt de bevolking van Transylvania onder leiding van Vlad III (Luke Evans), prins van Wallachia, een rustig leven. Als er lichamen van vermoorden soldaten van het Ottomaanse Rijk worden gevonden, beschuldigt Sultan Mehmed II (Dominic Cooper) Vlad hiervan. De Sultan eist zijn zoon en duizend jongens uit Transylvania voor zijn leger om zo de vrede te bewaren.

Dit kan de prins echter niet over zijn hart verkrijgen. Om de strijd aan te gaan tegen de Sultan zoekt Dracula hulp bij Caligula (Charles Dance), een demoon die leeft van menselijk bloed. Caligula besluit de prins te helpen omdat hij niet eerder een man is tegengekomen die ruikt naar hoop in plaats van angst. Hij biedt Vlad aan om zijn bloed te drinken. Wanneer hij dit doet heeft hij drie dagen lang dezelfde krachten als Caligula.

Hierdoor krijgt de prins ook een verlangen naar mensenbloed. Kan hij dit verlangen niet weerstaan, dan zal hij voor altijd een vampier blijven. Lukt het hem om drie dagen geen mensenbloed te drinken, dan wordt hij weer de oude. Vlad ziet geen andere keus dan zijn familie en volk te redden en accepteert het aanbod. Met de woorden “Let the games begin” gaan de drie dagen in en is de eerste teleurstelling van de film een feit.

Debuterend regisseur Gary Shore lijkt niet alleen voor deze uitspraak, maar ook voor de demonische krachten van Dracula research te hebben gedaan bij andere films. Dracula krijgt een mix aan special features die kenmerkend zijn voor veel bekende superhelden. Let maar eens op de duidelijke knipoog naar Spider-Man. Hierdoor is Dracula in deze reboot dan ook meer een superheld dan een enge vampier.

Shore heeft overduidelijk geprobeerd een bepaalde spanning in de film te krijgen, maar is hierin gefaald. De leegte wordt niet opgevuld met een stukje humor of verdriet, waardoor emoties vrijwel de gehele film onaangeraakt blijven. Hoewel er op de special effects niets is aan te merken, is Dracula Untold wellicht een moeilijker project dan van te voren werd verwacht. Het zal niet voor niets zijn dat de eerste regisseur, Alex Proyas, het halverwege niet meer zag zitten en dat de release tot vier keer is uitgesteld.

Toch houdt de film wel degelijk tot het einde je aandacht erbij. Dit komt voornamelijk door de acteerkunsten van de matig bekende hoofdrolspeler Evans (Fast & Furious 6). Hij blijkt een goede gok, al mag Shore ook de rest van zijn cast bedanken voor hun talenten. Want ondanks dat de dialogen van een laag niveau zijn, maken de acteerkwaliteiten de film nog enigszins de moeite waard om naar te kijken.

Het einde van Dracula Untold duidt er op dat de makers graag een sequel willen maken. Of sterker, filmstudio Universal droomt van een serie films waarin – gelijk aan The Avengers – figuren als Dracula, Wolfman, Frankenstein en The Mummy samenkomen. Voor een debuut maakt Shore, op wat kleine minpunten na, toch indruk. Maar of die sequel er gaat komen, is nog maar de vraag.